Blogs

Blogpost van de voorzitter van de Federatie van Assurantieclubs.

November webinar met videoboodschap minister Hoekstra

Tijdens het webinar op 24 november aanstaande ga ik, na het vertonen van een videoboodschap van minister Wopke Hoekstra van Financiën, in gesprek met ‘het veld' over het belang en de impact van onafhankelijk financieel adviseurs. Hoe kijkt de minister en hoe kijken wij terug op het provisieverbod en wat moeten we nu met actieve transparantie? Maar ook het – voor de leden van de Federatieclubs belangrijke – onderwerp om de PE af te schaffen door PA op te waarderen, komt aan bod. Kortom een pittig gesprek met ‘het veld’.

 

Oktober 2020: Nee zeggen tegen je klant

Hoe nieuwe klanten te vinden? Salesboeken zijn er vol mee geschreven. Opleidingsbedrijven varen er wel bij. En op het internet is te vinden: ‘6 manieren om klanten te werven’, ‘In 7 stappen meer klanten’ en ’11 acquisitietips’.  Maar hoe zeg je ‘nee’ tegen je klant? Nee, dat is niet zo’n sexy onderwerp. Maar wel een belangrijk onderwerp.


September 2020: FvActueel: adviseren over handels- en debiteurenrisico’s

Na het succes van het eerste webinar, organiseert de Federatie van Assurantieclubs op woensdag 23 september 2020 vanaf 16:30 uur weer een webinar. Het onderwerp is het adviseren over de handels- en debiteurenrisico’s in coronatijd. Een mooi– ‘terug van vakantie’ – onderwerp voor deze column.

Juli 2020: KIFID; en kies jij voor het minimum?

Het meest gelezen artikel op amweb.nl van de afgelopen maanden was – buiten coronazaken – het artikel ‘Adviseur hoeft niet te wijzen op algemene premiedaling ORV’. De uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid leidt tot drie adviesrelaties: eenmalig, de minimale versie en de meest klantgerichte adviesrelatie.


Juni 2020: Adviseer je jouw klant anders dan vrienden, ouders of kinderen?

Hoe mooi is het om risicomanagement in te zetten voor jouw financieel advies! Door het doorlopen van logische stappen maak je voor jezelf – en je klant – inzichtelijk welk risico aanvaardbaar, te verminderen of te vermijden is, of over te dragen moet worden. Het maakt het adviesvak steviger, geeft meer houvast en het wordt leuker.

Mei 2020: Coronacrisis: impact en kansen voor u en uw klanten

Als ik deze column schrijf, op een zondagmiddag in april, is het mooi weer en heel Nederland blijft binnen in eigen huis en tuin, wast de handen goed en – als we naar buiten gaan, voor bijvoorbeeld de boodschappen – houdt anderhalve meter afstand. Niemand had in januari kunnen bedenken hoe groot de impact van het coronavirus zou zijn op onze samenleving.


April 2020: Deugende klanten

De meeste mensen deugen. Dit boek van Rutger Bregman staat al maanden in de boeken top 10. Ook ik geloof daarin. En als dat dan zo is, wat betekent dit voor de dagelijkse praktijk van de schadebehandelaar, excassospecialist en fraudeonderzoeker; en de financieel adviseur? Mooi onderwerp van deze ‘lente’-column

Februari 2020: Cyberverzekering: belangrijker dan ooit

Het nieuws in het nog prille 2020 wordt gedomineerd door cybercriminaliteit. Hoogste tijd om er nu echt werk van te maken, om het gesprek over cyber aan te gaan en – afhankelijke van de klantbehoefte – cyberverzekeringen actief te gaan adviseren aan jouw klanten.


Januari 2020: Ben jij de hulp voor jouw klanten?

Financieel adviseurs helpen hun klanten. Dat is een inkopper eerste klasse. Maar hoe bewust ben je je van die hulprol? Mijn inschatting is dat je dat onderschat. Graag leg ik dat uit.