Blogs

Blogpost van de voorzitter van de Federatie van Assurantieclubs.

Maart 2022: Innoveren kan je leren

Disruptie is synoniem voor het ontwrichten van bestaande business; nieuwe opkomende bedrijven en technologieën kunnen hele markten ontwrichten, of bestaande, grote organisaties ten val brengen. Maar zoals zo veel, gaat dit nooit zo snel als een optimist denkt, maar altijd sneller dan een pessimist verwacht. En wat ik ook – ooit heb gehoord en – geloof, is dat verwachte ontwikkelingen op korte termijn langzamer gaan dan gedacht en die van de lange termijn (vaak: grotere veranderingen) juist eerder worden gerealiseerd.

Doen dus?

Eigen innovatie is een goed middel om disruptie voor te zijn. Werken aan efficiency, klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid houdt nieuwe toetreders op de markt tegen. Doen dus?

Een tegenwerping om niets te doen aan innovatie: financieel advies is een dienst en persoonlijk. Dat kan niet zomaar worden overgenomen door iets tech-achtigs. Zelf denk ik dat dat een misvatting is. De reisbureauwereld – bijvoorbeeld – heeft dat ook ooit gedacht: het is belangrijk om goed te luisteren naar de klant en dan uit het brede aanbod iets te vinden dat echt bij mijn klant past. De reizenmarkt werkt met rechtstreeks boeken, vergelijkbaar met ‘direct writers’, en met tech-platforms als Booking.com of Airbnb die vraag en aanbod bij elkaar brengen.

Nog een tegenwerping: als advieskantoor ben ik een veel te kleine speler in een grote markt. Wat voegt mijn innovatie toe in het geheel? Als iedereen zo denkt, dan gebeurt er ook niets. En aan de andere kant: als jij beter innoveert dan anderen – kleiner en groter – in de markt, dan zullen huidige klanten dat waarderen en nieuwe klanten dat aantrekkelijk vinden. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet.

Oké; doen dus

Hoe doe je mee als financieel adviseur? Eigenlijk is het als een reis naar – bijvoorbeeld – Rome. Het begint met een eerste stap, een eerste beweging, een eerste kilometer. Zonder dat blijf je waar je bent en kom je niet vooruit. Wel is het belangrijk om te weten wat jouw doel of lonkend perspectief is; of – om in de vergelijking te blijven – Rome inderdaad jouw doel is. Ook moet je een idee hebben hoe daar te komen. Google maps geeft je bijvoorbeeld drie keuzes als je vanuit Den Haag vertrekt: via Arnhem, via Venlo of via Antwerpen. Je kan over díe keuze heel lang nadenken, maar – nogmaals – het is veel belangrijker om in beweging te komen; richting jouw doel.

Starten dus. Mijn suggestie is om dat te doen met verbeteringen op IT-gebied, efficiëntere processen (hoeft niet altijd IT-gerelateerd te zijn) en/of het werken aan een hogere klanttevredenheid. Of – en daarmee gaat de vergelijking met Arnhem/Venlo/Antwerpen mank – met alle drie tegelijk. Want dat is zeer goed mogelijk. Bijvoorbeeld om de stap van het overtypen te automatiseren; daarmee verbeter je jouw proces, jouw IT én – door foutloos te zijn – de klanttevredenheid.

Maak het niet groter dan het is. Innoveren is verbeteren; het is niet – alleen – in één klap grote uitvindingen doen. Innovatie is een proces dat begint met het komen met ideeën door problemen creatief te benaderen. Om vervolgens dat idee uit te proberen en bij succes het op te schalen. En nadenken over oplossingen voor problemen? Dat kunnen we allemaal.

Ja, doen!

Vandaag starten, lijkt me. Vraag bijvoorbeeld in het eerstvolgende telefoongesprek met een klant wat er beter kan. Of stel diezelfde vraag bij het koffie drinken met jouw collega’s of medewerkers. En zo ben jij gestart met innoveren. Op naar Rome!

Ik wens je veel succes!

Terug